قام
بزيارة تفقدية للمدارس قيد التنفيذ
"الأشغال"
تستقبل وفداً من الصندوق السعودي للتنمية
استقبلت المهندسة منى جاسم المطوع الوكيل المساعد لمشاريع البناء
والصيانة بوزارة الأشغال وشئون البلديات والتخطيط العمراني وفداً من الصندوق
السعودي للتنمية، وذلك للاطلاع على آخر المستجدات التي وصلت إليها مشاريع المدارس
الجديدة قيد التنفيذ التابعة لوزارة التربية والتعليم وبتصميم وإشراف شئون الأشغال
والممولة من الصندوق السعودي للتنمية ضمن برنامج التنمية الخليجي . حضر اللقاء
المهندسة وديعة مرزوق أحمد مدير إدارة مشاريع البناء وممثلون من وزارة المالية وعدد من المهندسين بشئون الأشغال.
وفي بداية اللقاء رحبت المهندسة منى المطوع بالوفد معتزة بالعلاقات
الأخوية الوطيدة التي تربط بين المملكتين الشقيقتين في العديد من مجالات التعاون
المشترك وبالأخص في مجال البنية التحتية، مؤكدة بأن هذا الدعم يعكس أوجه التعاون
والتكامل المختلفة فيما بين دول مجلس التعاون لدول الخليج العربية، والتي يجسدها
جلياً برنامج التنميّة الخليجيّ لتمويل المشاريع التنموية في مملكة البحرين.
وخلال الاجتماع تم استعراض مراحل تنفيذ المدارس الخمس الممولة
من الصندوق السعودي للتنمية ونسب الإنجاز فيها والمتمثلة في مدرسة البسيتين
الإعدادية للبنات، مدرسة مدينة عيسى الإبتدائية الإعدادية للبنين، مدرسة الحنينية
الثانوية للبنين، مدرسة مدينة حمد الإعدادية للبنين ومدرسة المالكية
الإعدادية للبنات.
وأشارت المهندسة منى المطوع الى أن هذه المدارس تهدف الى تحقيق
متطلبات التنمية والتطوير في مملكة البحرين بما يحقق الاستدامة في الخدمات
التعليمية وتلبية احتياجات المواطن اليومية من خلال توفير المقعد الدراسي لجميع
الطلبة وتقريب الخدمات التعليمية من مناطق سكنهم، وقد راعت إدارة مشاريع البناء
بالوزارة أن تتناسب أعمال التصميم لهذه المدارس مع المتطلبات الحديثة لوزارة
التربية والتعليم في ما يتعلق بتصميم نموذج جديد من المدارس يواكب التطور التعليمي
المستمر في المملكة وتوفر بيئة مريحة وممتعة في التعليم. كما تطبق فيها مواصفات
المباني الخضراء التي تهدف إلى ترشيد استهلاك الطاقة واستخدام مواد صديقة للبيئة
بالإضافة الى توفير كافة التسهيلات لتنقل وحركة الطلبة من ذوي الاحتياجات الخاصة.
بعدها تم اصطحاب الوفد في زيارة لمواقع تلك المدارس حيث قُدم لهم شرح
مفصل عن كل مدرسة. وقد اشاد الوفد بمستوى تصميم المدارس وأثنوا على جهود الوزارة
في متابعتهم الحثيثة لانجاز تلك المشاريع بالجودة المطلوبة وبمواصفات عالمية.
WORKS MINISTRY RECEIVES DELEGATION FROM THE
SAUDI DEVELOPMENT FUND
The Assistant
Undersecretary for Construction Projects & Maintenance at the Ministry of
Works, Municipalities Affairs & Urban Planning Eng. Mona Al Motawa received
a delegation from the Saudi Development Fund to show them the latest
developments in the new schools under implementation; designed and supervised
by the Works Ministry and funded by the Saudi Development Fund as part of the
Gulf Development Programme. The meeting was attended by the Construction
Projects Director Eng. Wadeea Marzooq, representatives from the Finance
Ministry and a number of engineers from the Ministry’s Works Affairs.
At the beginning of the
meeting, Al Motawa welcomed the delegation and commended the bilateral
relations between the two Kingdoms, especially those related to infrastructure
projects.
The meeting shed light
on implementation phases at the 5 schools funded by the Saudi Development Fund
and the progress achieved in each one of the schools; namely Busaiteen
Intermediate School for Girls, Isa Town Elementary/Intermediate School for
Boys, Hunainiya Secondary School for Boys, Hamad Town Intermediate School for
Boys and Malkiya Intermediate School for Girls.
Al Motawa explained that
all 5 schools aim to realize development objectives in the Kingdom of Bahrain,
therefore achieving sustainability in education services and providing a school
seat for all students. The Construction Projects Directorate at the Ministry
has ensured that the schools designs are compatible to the modern requirements
of the Ministry of Education. Also, green buildings specifications have been
applied at all schools; aiming to save energy, use environment-friendly
elements and provide all facilitations for the students with special needs.
The delegation was later
taken on a tour to the schools, where they received a detailed explanation
about each one of the schools. The delegation commended the quality and design
of the schools.
No comments:
Post a Comment