Wednesday, August 17, 2016


"ألأشغال": انخفاض شكاوى الصرف الصحي
الى %13في النصف الاول من العام الجاري
  
صرح مدير إدارة تشغيل وصيانة الصرف الصحي بوزارة الأشغال وشئون البلديات والتخطيط العمراني المهندس شوقي جمعة المنديل بأن عدد البلاغات التي وردت إلى الوزارة عبر مركز تلقي البلاغات والشكاوى خلال النصف الأول من العام الجاري قد بلغت 6378 بلاغا، مقارنة بـ 7101 بلاغاً خلال النصف الاول من العام 2015 و8067 بلاغاً خلال النصف الاول من العام 2014.

وأشار المهندس شوقي المنديل إلى أن هذا الانخفاض في عدد البلاغات جاء نتيجة لقيام الوزارة بعدد من مشاريع الصرف الصحي التي هدفت الى الحد من مشاكل شبكة الصرف الصحي من ضمنها قيام الوزارة بتأهيل الشبكات القديمة وإنشاء محطة المحرق للصرف الصحي وكذلك مقاولات تشغيل وصيانة الصرف الصحي ومنها تنظيف شبكات الصرف الصحي بواسطة صهاريج الضغط العالي ومقاولة صيانة المحطات الفرعية والرئيسية ومقاولة توفير المضخات المتحركة وكذلك مقاولة توفير صهاريج لشفط مياه الصرف الصحي للحالات الطارئة.

واوضح المنديل أن محافظة  العاصمة شهدت اعلى نسبة من البلاغات وصلت إلى  2465  بلاغاً تمت معالجة 2465 منها، تلتها المحافظة الجنوبية بـ 1704 بلاغاً، وتمت معالجة 1704بلاغاً، ومن ثم محافظة المحرق بـ 1363  بلاغاً حيث تمت معالجة 1363 منها، وأخيراً المحافظة الشمالية بعدد846 بلاغاً تمت معالجة846 بلاغاً، مؤكداً أن معظم البلاغات يتم التعامل معها والرد عليها خلال ساعة من تلقي البلاغ.

وأضاف مدير  ادارة تشغيل وصيانة الصرف الصحي أن البلاغات التي ترد إلى مركز الاتصالات بالوزارة يتم تلقيها من قبل 10 موظفين بالمركز لأخذ البيانات كاملة، وبالتالي يتم تحويلها الى طاقم الصرف الصحي الذي يجوب مناطق مملكة البحرين بشكل يومي لمعالجة حالات الطوارئ التي ترد المركز والمتعلقة بشبكات الصرف الصحي وشبكات تصريف مياه الأمطار.

وأوضح المهندس شوقي أن ارتفاع عدد البلاغات في مناطق محددة يعود إلى عدة أسباب من أبرزها الزيادة المطردة في التدفقات وعدم استيعاب الشبكة لها في بعض المناطق وسوء استخدم شبكة الصرف الصحي كسكب الدهون في الشبكة مما يؤدي الى تراكم وانسداد الشبكة.

وبين مدير ادارة تشغيل وصيانة الصرف الصحي أن البنية التحتية لخدمات الصرف الصحي في المملكة تتضمن 13 محطة لمعالجة مياه الصرف الصحي، و12 محطة لتوزيع للمياه المعالجة، في حين يبلغ طول خطوط شبكات الصرف الصحي وتصريف مياه الأمطار 3431.3 كيلومتر، ويبلغ عدد محطات الضخ 676 محطة، بالإضافة إلى 206804 غرفة تفتيش و1250187 فتحة لتصريف مياه الأمطار تقريباً.



SANITARY RELATED COMPLAINTS DECREASE BY 13% DURING THE 1ST HALF OF 2016
Sanitary Engineering Operation & Maintenance Director at the Ministry of Works, Municipalities Affairs & Urban Planning Eng. Shawqi Al Mandeel stated that the total number of sanitary complaints directed to the Ministry’s Reports & Complaints Centre amounted to 6378 complaints during the 1st half of 2016, compared to last year’s statistic of 7101 during the same period, and 2014 statistic of 8067 complaints.
Al Mandeel explained that the decrease in the number of complaints is a result of the various sanitary projects implemented by the Ministry; including the upgrade of old networks and the implementation of Muharraq Sewage Treatment Plant, in addition to a number of contracts carried out by the directorate in relation to cleaning sewerage networks using high- pressure tanks, maintaining main and sub-stations, providing mobile pumps and providing sewage water suction tanks for emergencies.
‘The Southern Governorate targeted the highest number of sanitary complaints, with 2465 reports, 2465 of which were resolved. The Capital Governorate came next with 1704 reports, 1704 of which were resolved. Muharraq Governorate attracted 1363 reports, 1363 of which were resolved, while the Northern Governorate targeted 846 reports, 846 of which were resolved,’ said Al Mandeel.
Director Al Mandeel explained that the reports directed to the complaint center at the Ministry are received by 10 employees, who write down all data concerning any complaint and transfer it to the sanitary team, who tour all areas in the Kingdom on a daily basis to tackle emergency cases and incidents reported to the center in relation to sewerage and storm water drainage networks.
He also stated that the increase in reports in a certain area goes back to a number of reasons, like the increase in flows, lack of network capacity in some areas and misuse of sewerage networks by dumping oil into the network, which results in blockages.

The sanitary engineering services infrastructure in the Kingdom comprises of 13 sewage treatment plants and 12 sewage treated water distribution stations, while the total length of sanitary connections and storm water drainage connections in the Kingdom is 3431.3km. Also, there are 676 pumping stations, 206804 inspection chambers and 1250187 storm water drains.

No comments:

Post a Comment